PELEGRINATGE A TERRA SANTA:
DONA’M, SENYOR, UN COR
FELIÇ!
RECORREGUT PROJECTAT DES
DE L’INTERIOR
Reflexió introductòria:
Estic d’allò més emocionat
en el moment en què veig fet realitat el somni de trepitjar la terra de Jesús.
Són molts els profetes que predicaven per a Israel el Déu únic, el Jahvé, i una
dona acceptava lliurement l’encàrrec de ser la mare del Déu amb nosaltres. El
seu fill, amb Josep com a espòs de Maria, va néixer i va créixer. Visitar el
lloc d’aquest gran esdeveniment em desperta molts pensaments. Ara els intentaré
reflectir en aquest petit diari personal.
Tot comença amb un viatge
de Barcelona a Madrid amb avió, un vol d’Air Europa que en menys d’una hora em
porta a l’aeroport de Barajas, on passo la primera nit a l’hotel Senator. Toca
dormir poc, descans mínim suficient per afrontar amb alegria l’inici del
pelegrinatge, l’endemà a primera hora del matí.
DIMARTS 7 GENER 2020
Arribo a l’Aeroport de Madrid
Barajas (terminal 1) poc després de les 6 del matí. Allà s’inicia tot
l’operatiu, amb les primeres salutacions als responsables del viatge:
inscripció i control dels noms, facturació i, al cap d’uns minuts, els 65
pelegrins pugem a la capella per celebrar l’Eucaristia d’enviament. La
presideix fra Luis Quintana, el franciscà que ens acompanya per guiar-nos pels
Sants Llocs. “Estimem-nos els uns als altres, perquè l'amor ve de Déu; tothom
qui estima ha nascut de Déu i coneix Déu. El qui no
estima no coneix Déu, perquè Déu és amor” (1Jn 4,7-8). Quina meravella aquest
fragment de la primera carta de Joan, proclamat durant l’Eucaristia! I a
l’evangeli, Marc ens narra la multiplicació dels pans i dels peixos. Jesús
demana que li portin els cinc pans i els dos peixos. “Per pelegrinar a Terra
Santa, hem de tenir fam de l’aliment que ens ofereix el Senyor”, diu Luis
Quintana. Ha esta una gran pregària d’ambientació.
En el grup, hi ha 17
sacerdots, tres religioses (dues d’elles clarisses) i molts laics i laiques de
diverses edats. Encara no ens coneixem tots, però ens anem saludant. A la
Missa, Fra Luis anuncia que s’esperen pluges en les properes hores a Jerusalem.
Em sento interpel·lat per aquell anunci de Déu a través d’Isaïes: “Com la pluja
i la neu cauen del cel…, així totes les meves paraules no tornaran a mi sense
haver completat el motiu pel qual les he enviades” (Is 55,10-11). Acabada la
celebració, en una hora, passem els controls. Després d’esmorzar una mica,
embarquem puntualment a les 8.20 hores i pugem a l’avió. L’aparell d’Air Europa
1301 ens porta a Tel Aviv en una mica més de 4 hores. Ja a l’aeroport israelià,
passem el control de passaports i agafem les maletes. De seguida, amb només 5
minuts per comprar un petit entrepà, pugem ja als autobusos. En dos cotxes, ens
traslladem els 65 pelegrins ja a Jerusalem, on ens instal·lem a l’Hotel Olive
Tree, construït sobre un antic edifici de pedra molt bonic.
Un cop instal·lats, fem
una trobada a la Sala Jerusalem del mateix hotel. Allà vivim una hora
esplèndida en què tots ens presentem. Són presentacions breus, però molt enriquidores,
amb gran diversitat de persones, majoritàriament vinculades d’alguna manera a
Halcón Viajes, alguns periodistes (entre ells un servidor) i preveres de
diverses diòcesis espanyoles, com també alguns religiosos i religioses. “Venint
aquí a Terra Santa, es fa un gran bé al món”, diu Noelia Ávila, màxima
responsable de l’agència durant tot el pelegrinatge. Després, Luis Quintana
explica que “hi ha quatre objectius en tot el recorregut d’aquests dies:
l’encontre amb Déu, el coneixement de llocs concrets vinculats a Jesús, una
motivació intel·lectual i finalment una dimensió lúdica”. Al final de la
reunió, el franciscà cap de l’expedició anuncia que celebrem l’endemà
l’Eucaristia, a primera hora del matí, al Sant Sepulcre. També revela que
diumenge viurem la festa del Baptisme del Senyor al Riu Jordà, on va ser
batejat Jesús, i tot amb la comunitat cristiana de Jericó.
A les 19.30 hores, sopem
tots al menjador de l’hotel, en una primera experiència de fraternitat més
lúdica i distesa. Després, un grup ens animem a fer un primer passeig nocturn
per la ciutat santa. Passem per l’església de Sant Jordi i per altres punts de
cases religioses, fins que anem a parar a la Porta de Damasc, on comença la
Jerusalem antiga. El recorregut a peu és deliciós, amb un cel estrellat, foscor,
llum i referents petits de bona convivència entre cultures, sobretot jueva i
àrab. És un primer tast de la Jerusalem que volem descobrir.
DIMECRES 8 GENER 2020
El dia ha estat
impressionant. M’ha desbordat. Hem recorregut Jerusalem en totes les seves
dimensions. Em quedo sobretot amb el gran impuls espiritual d’haver trepitjat
molts llocs on Jesús va protagonitzar accions concretes durant la seva vida
pública, des de l’expulsió dels mercaders del temple fins a les seves
aparicions després d’haver ressuscitat, passant per la flagel·lació abans de
morir a la creu, la institució de l’Eucaristia i molts altres moments igualment
rellevants i narrats pels evangelis. I el colofó és, sens dubte, la vinguda de
l’Esperit Sant, reviscuda tot just al mateix lloc en un moment molt especial.
Ens llevem molt d’hora i,
a les 5.30, esmorzem. A les 6 aproximadament, sortim ja amb l’autocar cap al
Sant Sepulcre, on celebrem l’Eucaristia, presidida pel custodi d’aquesta
basílica i concelebrada per Fra Luis Quintana i els altres preveres del
pelegrinatge. L’experiència és molt especial a nivell espiritual, al mateix
lloc on Jesús va ser sepultat després de morir a la creu i també el punt on es
va produir l’esdeveniment més important per als cristians: la resurrecció. El
sacerdot encarregat de predicar fa una crida molt intensa en forma de desig i
pregària: “Que trobar la llosa buida augmenti la nostra fe!”. I és que els
textos de les lectures ens ambienten d’allò més, amb les paraules de Pere
narrades pel capítol segon dels Fets dels Apòstols: “A Jesús de Natzaret, Déu
l’ha ressuscitat, desfent els lligams aflictius del reialme de la mort, perquè
era impossible que fos retingut pres per ell” (Ac 2,23-24). També el fragment
de l’evangeli de Joan culmina l’experiència: “No és aquí. Ha ressuscitat!”.
Vivim amb gran intensitat la fe en Crist, amb qui triomfa la vida. La litúrgia,
tota en llatí, inclou cants animats per la comunitat franciscana de la mateixa
basílica, amb els concelebrants i els 65 pelegrins del nostre grup.
Després, Luis Quintana ens
explica els principals aspectes del temple, amb totes les vicissituds
històriques, començant per la profanació de l’emperador Adrià l’any 135 i el
restabliment dels lligams cristians instat per Constantí, fill de Santa Helena,
gran avaladora d’aquella reparació des de Roma. En petits grups de quatre,
entrem a la capelleta on Jesús va ser enterrat, després d’haver estat
crucificat tot just a pocs metres del mateix punt, un dels més indiscutibles de
Terra Santa pel que fa a la ubicació. El nostre guia franciscà ens comenta
igualment les diferències entre els mateixos cristians al llarg dels segles,
una situació que culmina amb l’acord de l’anomenat Status Quo el 1850.
Tot queda repartit i, des de l’ecumenisme, tots desitgem germanor, respecte i
fraternitat encara que algunes divisions semblin absurdes.
La paraula “aquí” és molt
important durant tot el dia, perquè recorrem molts espais i punts on va ser
Jesús físicament. Però “l’aquí” del Sant Sepulcre és excepcional, perquè és
l’únic que precedeix a la paraula “no hi és”. La raó és que ha ressuscitat. No
podem buscar entre els morts el qui viu per a sempre. Aquest pensament, sens
dubte, m’ha marcat el dia. Un cop completada la gran celebració connectada amb
el gran fet de la resurrecció, comencem el nostre recorregut pels carrers
antics de Jerusalem. Tots hem quedat desbordats, en el sentit més positiu, per
les explicacions de Luis Quintana i per la proximitat i l’alè del Senyor en tot
moment. Després d’una primera ruta, arribem a l’esplanada de les Mesquites, al
mont Moriah (amb la Mesquita de la Roca, que té la famosa cúpula visible des de
tot arreu, i la d’Al-Aqsa), un altiplà on els musulmans preguen davant el seu
lloc emblemàtic de l’ascensió de Mahoma, segons la tradició. És una àrea de
reconstrucció a partir del segle VI després de la destrucció de la ciutat. Des
d’allà veiem el torrent Cedró i revivim la imatge de Jesús entrant a Jerusalem
per una de les seves portes el Diumenge de Rams, com també molts altres fets
concrets de més o menys transcendència. Entre els llocs que se’ns recorden, hi
ha el punt on Jesús va expulsar els mercaders del temple.
Durant tot el recorregut
de matí i tarda, veiem i localitzem les 8 portes de Jerusalem: la Porta Daurada
(per on entra Jesús el Diumenge de Rams), la Porta de Sant Esteve (on va ser
empès el primer màrtir de l’Església nascuda), la Porta d’Herodes, la Porta de
Damasc, la Porta Nova, la Porta de Jaffa (tradicionalment dels pelegrins), la
Porta de Sió (dels jueus) i la Porta anomenada de les Escombraries. Aquests
punts d’entrada i sortida a Jerusalem ens mostren la perifèria física del lloc
on Jesús, com ja he dit abans, viu temporalment per culminar el seu designi
diví de viure per sempre entre nosaltres, no només a la Ciutat Santa i al poble
d’Israel, sinó a tot el món.
La segona part del matí és
el moment espiritual i de pregària més intens de la jornada. Resem el Via
Crucis, seguint la Via Dolorosa, als mateixos llocs on el Senyor va patir el
camí de la creu i la mort lenta i oferta per nosaltres. Una sola paraula clau,
“aquí”, ja donava el toc especial a cada estació: “Aquí Jesús és condemnat a
mort”, “aquí Jesús carrega la creu”, “aquí Jesús es troba amb Maria”, “aquí
Jesús cau…”, “aquí Jesús és clavat a la creu”, “aquí Jesús és sepultat”.
Comencem el recorregut per la Casa de Ponç Pilat. El representant del poder
romà en els temps de Jesús és un personatge peculiar. Certament va entregar el
Senyor, però confesso que he pensat en ell amb misericòrdia, perquè va intentar
defensar el Mestre, com ja va explicar el meu pare, Ezequiel Miranda, en una
crònica-diari escrita l’any 1987 a partir d’un viatge que va fer, amb la meva
mare, Carmen, a la Terra de Jesús. Allà veiem la presó on va passar Jesús unes
hores després de ser entregat pels Summes Sacerdots.
A partir d’aquí, entre les
diverses estacions, la interioritat es combina amb situacions pròpies d’una
ciutat amb la seva vida actual: el pas d’algun vehicle, les botigues i el trànsit
o moviment de persones de diverses creences i cultures sense cap problema. És
especialment intens el pas per la casa on Maria va néixer. Aquí Fra Luis ens
narra una història de tradició però molt bonica: Joaquim reclama a l’Àngel
Gabriel tenir descendència i li diu que, fins a aquell moment, no havia estat
possible perquè ell i la seva dona, Anna, no podien. L’àngel li va dir tot
seguit que es retrobés amb la seva esposa, perquè ja esperava una filla, Maria.
Bonica l’església i preciosa la imatge d’Anna amb Maria de nena. Una mirada que
ho diu tot. Poso una espelma encesa que recull totes les pregàries del dia, per
diverses intencions meves, familiars i de persones que m’ho han demanat. La
pregària és sense límits i sense fronteres. Allà al costat, hi ha la Piscina de
Betseda, on va ser guarit un paralític (també anomenada “piscina probàtica”).
Dins el Via Crucis, però,
el moment més impactant és la pujada final al Calvari, on arribem al lloc on
Jesús va ser clavat a la creu, avui recollit en una capella a la part superior
de la Basílica del Sant Sepulcre. Ajupits d’un en un, arribem fins i tot a
tocar la pedra i a veure l’esquerda que es va formar en el moment que el Senyor
va expirar. Alguns geòlegs ho han corroborat. Acabem novament al Sant Sepulcre,
on tornem per completar tot l’exercici del Camí de la Creu.
Aquest dia complet a
Jerusalem dinem a Nôtre Dame, un edifici que pertany a la Santa Seu i que
actualment gestionen i custodien els Legionaris de Crist. El dinar és variat i
molt bo, amb un autoservei que permet menjar equilibrat i a gust de tothom.
Aquesta estona ens permet respirar una mica en un dia molt intens. Començo a
esmentar alguns noms dels pelegrins que ja vaig coneixent i amb els quals vaig
parlant més. A més del franciscà que ens guia i la directora d’Halcón
Peregrinaciones, Noelia Ávila, converso amb el sacerdot de Toledo Jesús Robles,
amb el Manuel i la seva dona Mari Carmen, un matrimoni de Cáceres, amb Vanessa
(mare de família de Palma de Mallorca), amb Estela (d’Halcón Viajes a
Santander), amb Jose (periodista de València reubicat a Halcón), amb Inma (de
Còrdova), amb Olalla (de la Corunya), amb els també preveres Eugenio i Javier,
amb Baltasar Bueno (de València), amb Juan Antonio (de Còrdova però actualment
com a prevere missioner a Burgos) i amb molts altres. Però el més curiós és
que, el segon dia de pelegrinatge, m’adono que Débora, una treballadora també
de l’agència a Burgos, és la dona d’un amic meu de la parròquia de San Lesmes,
Eduardo àlies “Chatrán”, i molt amiga del meu cosí Julián. Sí que és petit és
el món! Ho descobreixo jo (perquè a ella gairebé no la coneixia personalment) i
els riures són igualment curiosos.
A la tarda, ens desplacem
ja cap a la zona del Mont Sió, on hi ha el cenacle. En aquest lloc on Jesús va
instituir l’Eucaristia, amb el Sant Sopar, revivim el moment en el mateix punt.
L’espai interior ens permet viure aquell Sant Sopar tan impressionant en què el
Fill de Déu se’ns fa aliment per a la vida eterna i ens dona el manament nou de
l’amor entre tots. Però també és, com igualment recordem, el lloc on, ben al
costat, es va produir l’aparició de Jesús als apòstols 8 dies després de
ressuscitar i, encara després, amb Tomàs present. I en un espai d’allà, es
produeix el gran esdeveniment de la vinguda de l’Esperit Sant i, per tant, del
naixement de l’Església, un altre dels elements clau de tota la jornada a
Jerusalem.
Certament és l’Església la
que es constitueix a partir del mateix missatge de Jesús i queda certificada
amb les llengües de foc sobre els apòstols, enviats a anunciar aquesta gran notícia,
aquest kerygma. Els 17 sacerdots del grup renoven les seves promeses i, a
continuació, tots renovem les del sagrament de la Confirmació, pel qual hem
assumit la recepció del do de l’Esperit Sant. És difícil descriure la
lluminositat creixent d’aquell moment. El Mestre ens visitava, a cadascú de
manera diferent, i ens estimulava. També recordem que, a la planta inferior del
cenacle, hi ha el lloc on Jesús va rentar els peus com el gran signe que és un
servidor. Així ens mostra precisament aquest camí, el de l’ajuda i el servei
generós dels uns als altres.
Visitem també aquesta
tarda Sant Pere in Gallicantum. És la Casa de Caifàs i, per tant, el lloc on
Jesús va ser portat per ser jutjat pel Sanedrí i entregat després d’haver estat
capturat. Mentre el Senyor era a dins, es van produir les conegudes tres
negacions de Pere, quan era a la porta i li deien que era seguidor de Jesús.
Després de dir tres vegades “no”, canta el Gall i l’apòstol se n’adona, també
perquè el Senyor li ho havia anunciat. Baixem al lloc on el Fill de Déu va ser
jutjat. En un altre costat d’aquest temple, es mostra la imatge de Jesús amb
Pere, en aquell diàleg que marca igualment l’inici de l’Església. El Mestre li
pregunta tres vegades si l’estima, i l’apòstol respon sempre “sí”, per
concloure amb aquella força: “Senyor, tu ho saps tot; tu saps que t’estimo”. Veurem
el lloc el penúltim dia del pelegrinatge a Galilea, al costat del Llac de
Tiberíades.
Un altre punt és el pas
per l’església de la dormició de Maria, que acull el lloc on la Mare de Déu va
deixar la seva existència humana en aquest món, però no pas com els fills i
filles de Déu marcats pel pecat original, sinó en cos i ànima, com el mateix
Crist. Ella puja al cel per l’Assumpció (és Déu qui la puja al cel d’aquesta manera)
i Jesús, per l’ascensió (ell mateix puja). Maria, la plena de gràcia, es posa
al nostre costat en aquests moments.
Vivim, a més, tot aquest
trànsit per la Ciutat Santa passant per quatre grans zones històriques i de
diversitat religiosa: El barri musulmà, el barri jueu, el barri cristià i el
barri armeni, que representa un poble cristià dels primers segles i que ha
mantingut una presència i una identitat pròpia reconegudes fins al moment
actual. Completem la jornada al Mur de les Lamentacions, on entrem per
endinsar-nos en un referent per a l’espiritualitat jueva. M’impressiona i
m’agrada aquest moment, en què penso que aquests creients, diferents
religiosament a nosaltres cristians, invoquen el mateix Déu, Jahvé. Amb la
kippà, ens situem en aquest punt. Els homes entrem fins i tot també a la
sinagoga annexa, on impacta també veure i sentir les invocacions hebrees.
Acabem tota la intensa jornada tornant a l’hotel. La pluja intermitent que ens
ha acompanyat es fa més intensa en els moments en què baixem a l’aparcament on
ens esperaven els autobusos. Són uns minuts de pluja forta. Finalment, arribem
a l’hotel. Després d’una estona de descans, compartim el sopar. Com que segueix
l’aiguat amb força a la nit, després d’uns minuts de tertúlia entre alguns
membres del grup, ens retirem a les habitacions.
DIJOUS 9 GENER 2020
El final de la vida
temporal de Jesús abans de la creu i el seu naixement han estat els dos grans
eixos d’un dia molt ric en espiritualitat, en fraternitat entre els pelegrins,
en alegria nadalenca i en sensibilitat social. Hem visitat primer la Muntanya de
les Oliveres, amb la Basílica del Pater Noster, l’hort de les Oliveres i la
Basílica de l’Agonia, i després hem anat a Betlem, on ens hem endinsat en el
naixement de Jesús al mateix lloc on es va produir. Allà hem conegut una obra
social molt colpidora: la Llar Nen Déu, gestionada per les religioses de
l’Institut del Verb Encarnat. Acullen nens i nenes nascuts amb problemes físics
i psíquics i que han estat abandonats. Aquestes 4 monges, que tenen a casa seva
unes 30 persones, recorden que el Nen Jesús continua naixent a Betlem més de
2.000 anys després, en els rostres d’uns éssers humans abandonats sovint per
les seves pròpies famílies. No els vol ningú. Són descartats d’ara mateix.
Anem cronològicament. Ens
llevem cap a les 6.30. A les 7.00 hores, després d’esmorzar, ens desplacem amb
els autobusos a la Muntanya de les Oliveres. Després de passar pel Torrent
Cedró, pel barri àrab, i de començar la pujada, la primera parada és a Betfagé,
que vol dir “Casa de les Figues”. En aquest punt, Jesús va pujar al petit ase
(la “borriquita”) per entrar a Jerusalem el Diumenge de Rams. A l’església
dedicada a aquell gran moment, celebrem l’Eucaristia. A la primera lectura, de
Zacaries, se’ns mostra la humilitat com a actitud exemplar: “Crida de goig,
Jerusalem. Mira el teu rei que ve cap a tu, just i victoriós; arriba humilment,
muntat en un ase, en un pollí” (Za 9,9). A l’evangeli, es fa realitat
l’anterior anunci: “Quan es van acostar a Jerusalem i arribaren a Betfagé, a la
muntanya de les Oliveres, Jesús va enviar dos deixebles amb aquest encàrrec:
-Aneu al poble que teniu al davant i tot seguit trobareu una somera fermada,
amb un pollí al seu costat. Deslligueu-la i porteu-me’ls… Portaren la somera i
el pollí, van posar els mantells al seu damunt, i ell hi va muntar” (Mt
21,1-7). Es per això que a l’homilia, el sacerdot que presideix, Pedro,
subratlla “la humilitat i l’alegria” com els dos referents per a la jornada.
Recorda que “Jesús va començar a viure en aquest lloc els últims dies de la
seva vida temporal amb senzillesa, perquè és humil”. Presenta igualment aquell
esdeveniment, en què la gent aclamava el Senyor amb el conegut “Hossanna”, com
“l’alegria dels senzills, la felicitat que neix del cor”.
Acabada la Missa, el
nostre cap d’expedició, el franciscà Luis Quintana, explica que una pedra
situada a l’esquerra de la part inferior del presbiteri d’aquest temple va ser
trobada l’any 1876 per un camperol. Era la pedra de la qual parlava Eferia, una
pelegrina, l’any 381. D’altra banda, l’arquitecte italià Antonio Barrucci hi fa
unes actuacions sobre l’església i, el 1883, els franciscans compren el lloc.
Amb tota aquesta realitat, es compleixen les profecies de Zacaries i de Jacob a
Judà. A més, la història de Salomó profetitza igualment això. David el puja a
un ase.
La següent visita és a la
coneguda Basílica del Pater Noster o Basílica Eleana. És la gruta on el Senyor
va ensenyar moltes coses, entre elles la pregària del Parenostre, a més de ser
el lloc de l’Ascensió. En aquell instant, els 65 pelegrins ja coneixem
físicament les grutes de la Resurrecció (Sant Sepulcre) i l’Ascensió, abans de
completar el gran esdeveniment del Déu amb nosaltres per sempre amb la del
Naixement. En aquest mateix espai, Jesús va ensenyar els seus deixebles a
pregar, i ho va fer amb les paraules precisament del Parenostre, inscrit a les
parets en unes 200 versions lingüístiques, entre elles el català i el castellà.
Es respira en aquells minuts una gran espiritualitat, dins un ambient marcat
pel silenci de fons i per la interioritat. Sentim el Mestre de la pregària en
cada respiració, i recitem el Parenostre, primer en castellà i després, en
català, alhora que recordem altres llengües d’alguns dels pelegrins, com ara el
gallec o el portuguès. El primer text de la pregària ensenyada per Jesús va
aparèixer el 1102 en hebreu. Després s’han afegit tots els idiomes actualment
reflectits en aquest magnífic lloc.
El matí avança amb un
recorregut per la perifèria de Jerusalem situada a l’altra banda del Torrent
Cedró. Descobrim tombes, entre elles la d’Absaló (fill rebel de David). Cal
destacar que les tombes jueves inclouen la pedra com a element característic,
perquè representa la transmissió de la vida de pares a fills, amb la continuïtat
que comporta. Entre moltes altres dades, Fra Luis explica que “Heracli va
entrar el 21 de març de l’any 632 amb la creu de Crist tot just pel Torrent
Cedró. El mateix guia franciscà comenta, a més, que “una tradició diu que Maria
Magdalena es va prendre molt seriosament allò que Jesús li havia dit, ja
ressuscitat, i fins i tot va anar a veure l’emperador Tiberi per comunicar-li
la resurrecció. Li va ensenyar un ou, després que no es creia l’esdeveniment, i
va sortir un pollet en obrir-lo”. És per això que l’ou representa la pasqua i,
per tant, la vida. Visitem una església dedicada a Maria Magdalena, custodiada
per monges ortodoxes russes.
I arribem, en la nostra
baixada des de la muntanya, fins a l’Hort de les Oliveres, que culmina la
nostra ruta matinal per Getsemaní. Al costat dels arbres, un d’ells plantat per
Pau VI l’any 1964, hi ha la Basílica de l’Agonia. Abans de visitar-la, veiem
que, per l’antiguitat de les oliveres, és probable que Pere s’enfilés a alguna
o que Jesús la toqués. A l’església, hereva de les tres grans èpoques
(bizantina, de les croades i moderna), entrem per endinsar-nos en un
esdeveniment central en la història de la salvació: aquella pregària del Senyor
en què va dir: “Pare meu, si és possible, que passi de mi aquest calze, però
que es faci, no pas com jo vull, sinó com voleu vós” (Mt 26,39). Preguem i ens
acostem a la roca on es va produir aquest fet, en què Jesús manifesta una
“tristor profunda”. És la humanitat i la feblesa integrada en el gran misteri
del Déu revelat i que viurà per sempre.
I abans de completar
l’estada a Getsemaní, visitem la tomba de Maria, buida perquè va ser assumpta
al cel en cos i ànima. Entrar-hi i pregar l’Àngelus allà m’omple especialment,
perquè precisament l’absència d’un cos expressa la plenitud de vida que va
tenir la Mare del Salvador. Quin goig!
Novament en un dia en què
la pluja mulla el terra i els carrers pels quals passem, tot i que no pas de
manera permanent, tornem als autocars per desplaçar-nos a Betlem. Recorrem
diversos barris novament, i veiem fins i tot un “assentament il·legal jueu a
territori palestí”. Passem a Palestina, pel mur construït per Ariel Sharon
l’any 2000, i arribem de seguida a Betlem, després de passar per Betsahour, on
hi ha el camp dels pastors, que visitarem a la tarda. Ja arribant a la ciutat
del naixement de Crist, Luis Quintana dona algunes idees sobre els elements
dels nostres pessebres nadalencs i la seva relació amb l’entorn d’aquell
esdeveniment: “A Betlem neva, hi ha cases, té el castell d’Herodes a prop
(l’Heròdium), però no hi ha ni riu, ni molí ni porcs, tot i que ara sí que es
menja aquest animal, permès en un sector de la població”. Ja a Betlem, entrem a
la Casa Nova, un edifici on els franciscans tenen la seva hostatgeria, i allà
dinem molt ben atesos per Anuar i els seus encarregats de la cuina i el
menjador.
La tarda està marcada pel
contacte físic del grup amb la Basílica de la Nativitat. Construïda per Santa
Helena, té dos llocs identificats on va néixer Jesús: el mateix espai físic on
es va produir el part i, molt a prop, el pessebre on menjaven els animals i que
va ser utilitzat per estirar el nen ja nascut. A la gruta, el punt de la
Nativitat, situat a sota d’un petit altar, es presenta amb la forma d’un forat
envoltat per un estel de 14 puntes, que representen les 14 generacions fins a
arribar a Jesús i, per tant, la seva humanitat. La nau central de la basílica
mostra, entre molts altres elements, uns àngels que s’han descobert i que miren
precisament cap al lloc de la gruta. Un altre referent visual són les icones
circulars, que responen a himnes litúrgics.
En una breu explicació
sobre l’organització del temple del naixement, repartit entre ortodoxos,
catòlics i armenis en virtut de l’Status Quo de 1850, Fra Luis Quintana comenta
que el patró dels cristians de Terra Santa és Sant Jordi, nascut a Ramlel, a
prop de Tel Aviv, i que és també patró de Catalunya, d’Anglaterra i de Rússia,
entre altres territoris. Els 65 pelegrins arribem fins a la gruta, la besem i
també contemplem emocionats el lloc del pessebre, tot mentre el nostre guia
franciscà llegeix alguns textos evangèlics sobre el fet i cantem algunes
nadales. Tots sentim el gran goig d’una llum que ens transforma, perquè Déu és
amb nosaltres. En alguns moments, arribo a imaginar fins i tot Jesús estirant
les mans per un tros de roca situat al mateix punt del pessebre.
Després del moment
culminant d’aquest contacte amb l’inici del Déu encarnat i fet un de nosaltres,
passem per una església dedicada a Santa Caterina d’Alexandria És la part
gestionada pels catòlics i també el lloc on Sant Jeroni va arribar per elaborar
la primera traducció de la Sagrada Escriptura al “llatí vulgar” (la Vulgata),
perquè el seu coneixement pogués arribar cada dia a més persones i, en definitiva,
a tothom. Hi ha un claustre que porta el seu nom. Després fem un recorregut per
l’anomenat “Retrus Sanctus”, la perifèria de tota la basílica amb altars, tot
per sota. N’hi ha un, per exemple, dedicat als dos grans somnis de Sant Josep:
quan l’Àngel li diu que accepti Maria com a esposa, perquè el fill que ha
concebut és obra de l’Esperit Sant, i quan és avisat que Herodes volia matar
tots els nens perquè es pensava que Jesús el volia destronar.
Un cop completada la
visita a la Basílica de la Nativitat, completem una ruta pels carrers de
Betlem, molt bonics i tranquils, amb botigues i “molts amics” que van saludant
Luis Quintana, amb l’experiència d’haver dirigit 50 grups a Terra Santa, i
ofereixen els seus productes. I una primera parada sorprenent és a la Gruta de
la Llet, ambientada per dues tradicions: Una diu que la Sagrada Família va
anar-hi a viure després del naixement (d’aquí el nom, per l’alletament) i una
altra basada en la possibilitat que Jesús, Maria i Josep, de camí a Egipte, van
veure com queia llet a la roca. La tradició devocional ha donat una gran fe en
l’ajuda a dones que han tingut fills amb problemes, malalties o altres
situacions no desitjades. Actualment està portada per unes monges adoratrius de
Mèxic, després d’una crida feta pels franciscans a comunitats d’arreu del món
que hi volguessin obrir casa allà.
I finalment visitem la
Llar Nen Déu. En aquesta casa, 4 religioses de l’Institut del Verb Encarnat,
congregació religiosa fundada l’any 1984 a l’Argentina, acullen des del 2005
nens i nenes amb problemes físics i psíquics, des que neixen i habitualment
fins al final de la seva vida. La germana Corazón explica tota aquesta
iniciativa, basada en la convicció que l’infant Jesús continua naixent a Betlem
avui, 2.000 anys després. Les monges tenen uns 30 acollits, persones
abandonades que no vol ningú. Són descartats que poden trobar la felicitat
d’haver sobreviscut a una mort segura, perquè eren descartats, en molts casos
fins i tot pels seus propis pares. Recordem que, en la cultura àrab, es veu la
discapacitat com una maledicció. Després de l’explicació d’aquesta autèntica
encarnació de la carn sofrent de Crist entre nosaltres, pugem a la planta
superior, on les monges tenen els espais d’acollida. Impressiona veure aquests
petits i no tan petits. Barah, per exemple, és un nen de sis anys que gairebé
no parla, té la mirada perduda i només juga a estones. Veiem també una nena més
gran en cadira de rodes que només expressa tímidament la seva resposta agraïda
a la tendresa i l’amor. Una altra nena, d’uns 7 anys, agraeix que l’agafin a
coll. I així podríem presentar totes aquestes històries personals. La Débora
fins i tot plora mentre veu una de les acollides. Tots ens emocionem, d’una
manera o una altra. Jesús infant era allà, amb aquesta interpel·lació.
Durant la presentació,
entre les preguntes que fem, algú planteja quina sortida tenen aquests nens i
nenes. La resposta és clara: “Estar-se tota la vida en aquesta Llar Nen Déu és
l’única vida possible que tenen”. Després concloem que poden trobar igualment
la felicitat, a la seva manera. La dimensió social d’aquesta activitat es
completa amb un donatiu de 5.000 euros que Montse Hidalgo lliura a la germana
Corazón. A més, es passa una gorra perquè tots posem donatius, i la Montse es
compromet a duplicar la xifra que es recapti. “Poseu-m’ho difícil!”, diu amb
generositat. Es recullen uns quants centenars d’euros.
I per completar el dia,
després d’una estona de compra en una cooperativa situada ja a Beitsahour,
poble al costat de Betlem, vivim l’últim gran moment espiritual, alegre i
fraternal de la jornada. És una Hora Santa, amb exposició del Santíssim, en una
gruta situada dins de l’anomenat Camp dels Pastors. És on els pastors van rebre
l’anunci dels àngels, amb el qual es van assabentar que havia nascut Jesús. Luis
Quintana proclama el fragment de l’evangelista Lluc que narra aquells fets que
va revelar al món aquest missatge dels àngels: “No tingueu por, perquè us
anuncio una gran alegria que ho serà per a tot el poble: Us ha nascut avui, a
la ciutat de David, un salvador, que és el Crist Senyor; i us servirà de Senyal
un nen que trobareu en bolquers i estirat en un pessebre” (Lc 2,13). I van
anar, a prop del lloc, a veure l’infant al pessebre. Durant la pregària, que
comencem amb la coneguda cançó “Els àngels allà a la glòria” (Gloria in
excelsis Deo), entonem altres nadales: ‘Ay del chiquirritín’ i ‘Adeste
Fideles’, entre d’altres.
El vespre i la nit ens
porten l’última activitat, una bona estona en què augmenta la germanor entre
els 65 pelegrins. Em refereixo al sopar, en un restaurant àrab que ens serveix
un menjar molt bo, a base d’amanides, humus de cigrons, unes croquetes molt
bones i una carn de pollastre i vedella presentada en forma de barra. Al final
de la vetllada, amb la guitarra cedida des de l’empresa associada a Halcón a
Terra Santa i que jo ja havia començat a utilitzar a la pregària, cantem alguns
temes coneguts i populars: ‘Clavelitos’, ‘Porrompompero’ i altres. L’alegria,
per cert, continua a l’autobús 2 de tornada a Jerusalem, on passem l’última nit
en aquesta ciutat santa del gran esdeveniment. En el recorregut, pugen dos
policies israelians coincidint amb el pas fronterer, però finalment no demanen
res, tot i que alguns confessen que no duien el passaport. Anècdotes a banda,
cantem ‘Libre’, ‘Un beso y una flor’ i ‘Noelia’, de Nino Bravo, així com la
Bamba i altres peces tradicionals. Al final, amb una mica de cansament
acumulat, ens instal·lem a l’hotel per descansar. L’endemà toca novament
matinar per a una altra jornada intensa que ens portarà a Jordània,
principalment al Mont Nebo, per arribar a Petra.
DIVENDRES 10 GENER 2020
El quart dia de
pelegrinatge a Terra Santa ha estat de més hores de desplaçament, concretament
des de Jerusalem, on ja hem deixat l’hotel Olive, fins a Petra (Jordània). Ha
tingut, però, intensitat i moments especialment viscuts interiorment per qui
escriu aquestes línies, com també, de diferents maneres, pels 65 pelegrins.
Després d’entrar a Jordània pel doble pas fronterer, amb els pertinents
controls dels passaports i el canvi d’autobús, hem passat aproximadament 90
minuts al Mont Nebo, el lloc on Déu va mostrar a Moisès la Terra Promesa, un
horitzó que va veure tot just abans de morir. Allà celebrem l’Eucaristia. Ha
estat molt viscuda, amb el fragment de l’Èxode sobre Moisès i un passatge de
Joan connectat amb aquell anunci realitzat en Jesucrist. Després continuem amb
la ruta fins a arribar a Amman, capital del país. Allà dinem uns plats típics
de la cuina àrab jordana, amb amanides de blat de moro, humus, altres llegums,
carn de pollastre i vedella i diverses novetats pròpies del lloc.
Després de dinar, completem
el camí fins a Petra, que ens rep amb neu. Sopem a l’hotel Petra Moon, que ens acull
molt bé. Per una confusió de dates pensant que era l’aniversari d’un membre del
grup, ens havien preparat un pastís. Finalment el tallen Fra Luis Quintana, pels
50 pelegrinatges que ha dirigit, i dos sacerdots que celebraven noces d’argent.
En un ambient festiu, completem el dia amb un petit passeig en què una cervesa
típica de Petra i altres begudes amenitzen una vetllada amb tertúlia en un bar
irlandès.
Per
repassar una mica tota la cronologia de la jornada, ens llevem a les 6.00 i,
després d’esmorzar i deixar ja les habitacions de l’hotel que ens havia acollit
aquestes tres nits, sortim a les 7.00 ja en direcció al Mont Nebo i Petra.
Arribem a la frontera i, en passar els controls, canviem d’autocars i se’ns
incorporen dos guies propis del país. Al meu autocar, puja Nabil, un jordà
cristià (ortodox) de mare xilena. Parla perfectament l’espanyol. Ens destaca
que el país és tranquil, estable, hospitalari i molt segur, malgrat la
conflictivitat i la complexitat de tota la zona del Pròxim Orient. Durant el
trajecte al Mont Nebo, passem per la zona més baixa del món, per la Vall del
Jordà, que ens permet rodar per plaques tectòniques. El país té dues planes
separades per aquesta depressió. El dia és nuvolat i, a estones, amb molta
boira. A l’altre autocar, realitza el servei de guia María Pilar.
En
arribar al Mont Nebo, des d’on es veu també el Mar Mort, entrem a una església
nova construïda dins el memorial de Moisès. Hi celebrem l’Eucaristia, presidida
aquesta vegada pel prevere colombià Enoc Jacob, un dels 17 que ens acompanyen.
Per primera vegada, puc tocar l’orgue, una ocasió de la qual gaudeixo molt i
que els pelegrins valoren i agraeixen. La història de 3.200 anys enrere es
reviu amb intensitat gràcies a l’actualització d’una veritable acció de gràcies
al Déu encarnat en Jesucrist. El nostre guia Nabil recorda que la serp del
desert, que simbolitza la futura creu de Crist representada allà a la muntanya,
és un element important en la revelació de Déu a Moisès, que va viure 120 anys,
motiu pel qual es mostra en una creu, elaborada pels franciscans i situada al
cim del turó.
Continuem
el recorregut fins que arribem a Amman. Dinem en un restaurant típic de cuina
àrab. Immediatament després, reprenem el viatge a l’autobús. Només una parada
tècnica permet refer forces després d’una estona que molts aprofitem per dormir
a dintre del vehicle. Ja en el tram final fins a Petra, veiem el que queda de
la neu que havia caigut fins al dia abans. Nabil ens explica, entre altres
coses, que “el 94 per cent dels jordans estan o han estat escolaritzats i, per
tant, alfabetitzats”. Comenta igualment després que el país és confessional,
amb l’Islam com a religió oficial, però des d’un respecte a les altres
creences, amb un sistema polític que fins i tot garanteix un percentatge
d’escons per a les dones. Això sí, no es permet a cap ciutadà musulmà
convertir-se al cristianisme, tot i que no hi ha represàlies ni llei islàmica,
sinó que simplement no es reconeix aquest canvi de creença.
Ja
sobre Petra, el guia comenta que els Nabateus, considerats el primer regne àrab
de la història, estan lligats a l’inici de Petra, capital d’aquesta comunitat.
Són de fet l’origen de la cultura àrab, a través d’una llengua que dona pas a
l’actual. Eren politeistes, perquè entenien que hi havia molts ídols, començant
per la muntanya. El segle IV, els Nabateus passen a convertir-se al
cristianisme, cosa que comporta que Petra esdevingui cristiana, sota la
jurisdicció de Bizanci. Un lloc que descobrirem l’endemà. Al vespre, arribem a
la ciutat i ens instal·lem al segon hotel del pelegrinatge: Petra Moon. Un grup
aprofitem la fresca i una estona després de sopar per baixar el menjar i fer un
passeig. Ens espera un dissabte de molt moviment i intensitat, amb alguna
sorpresa.
DISSABTE
11 GENER 2020
La
jornada ha estat molt intensa i viscuda, amb més de 20 quilòmetres caminats a
peu per la majoria dels pelegrins. Al matí, a Petra i després de llevar-nos novament
a les 6 i de sortir de l’hotel a les 7, hem visitat totes les restes de la
ciutat antiga. Hem observat les runes integrades en un paisatge de pedra
espectacular. En el primer tram del recorregut, un congost ens porta fins al
Tresor, una impressionant façana de temple que no s’aguanta sobre fonaments
sota terra, sinó que surt directament de la pedra, treballada i integrada en el
conjunt. El guia Nabil destaca que, a partir de la descoberta de l’arqueòleg
suís Louis Burckhardt el 1812, s’hi troben aquest i
altres edificis. Ell volia arribar a la tomba d’Aaron, situada al cim del
paratge. El nom d’aquest gran monument prové de la creença que el Faraó
d’Egipte amagava “un tresor” a l'urna situada a la part superior de la
magnífica façana. Es disparava contra l’edifici, cosa que explica la
pervivència d’uns signes d’impactes de bala. A partir d’aquí, hi ha hagut
moltes teories. El més probable, però, és que sigui un temple universal, un
lloc de pregària per a totes les civilitzacions en una ruta anomenada “de les
caravanes” i de l’encens i les espècies, per la qual passaven comerciants
mesopotàmics, perses, grecs, romans, egipcis i gent d’altres orígens.
Després,
hem seguit ruta per tota la zona, on hi ha sobretot tombes i un mosaic divers
de formes muntanyenques, de petites valls i de pedres que formen serralades i
muntanyes, dins tota una gran vall que es va obrint progressivament. A la banda
de la dreta, seguint el recorregut de la Petra històrica, la dels Nabateus o
primer regne àrab de la història, trobem tombes de reis d’aquesta civilització.
Una de les més destacades és la d’Aretes IV (any 9 a.C.-40 d.C.), que era
contemporani de Jesucrist. Va ser un monarca molt famós, com es veu en algunes
cites bíbliques. És el cas de la segona carta de Sant Pau als cristians de
Corint, ja que va ser un perseguidor de l’apòstol. El segle IV, aquest punt va
deixar de ser una tomba per convertir-se en la catedral de Petra. A banda
d’aquestes i altres tombes, com les anomenades de la Seda (perquè brilla amb
les pluges a l’hivern) o la del Palau (perquè sembla un palau romà), continuem
caminant fins al punt on comença la pujada al punt més alt de la ruta: el del
santuari de Petra. Abans passem per les runes del Gran Temple, on es conserva
l’entrada, amb unes columnes, i sobretot un altar gegant considerat Patrimoni
de la Humanitat, com el Tresor.
Ja
per completar un matí d’observació monumental i exercici físic, pugem els
centenars d’escales que porten fins al santuari. Trobem ases que pugen a través
de serveis oferts per famílies, en alguns casos amb nens, i passem per petites
botigues de records on, a més, s’oferia te calent. La pujada és dura, amb trams
també d’ascensió sobre pedres sovint irregulars. L’arribada al cim és font de
satisfacció per a tothom. El santuari ofereix un aspecte de gran bellesa
artística, amb la façana, una porta gran, columnes i altres elements
arquitectònics igualment sobre pedra vertical. En aquell entorn superior del
camí, trobem petites coves que criden l’atenció. Fins i tot sentim una música
àrab moderna que ambienta el que semblava una festa, per la presència de
persones a dintre. I ja al final, els qui hem pogut pujar ens acostem fins a
les vistes a una gran vall més enllà des de la qual s’observa el turó que
corona la tomba d’Aaron. Hi havia una mica de boirina en alguns moments, però
s’arriba a veure. Amb aquesta alegria d’endinsar-nos en els fonaments, anem
baixant cadascú al seu ritme, com també havíem fet a la pujada.
Entre
parades, comentaris, converses i altres espais de convivència entre tots els
pelegrins, completem el recorregut fins a l’hotel Petra Moon, on dinem àgilment
poc després de les 12, per poder sortir una hora després cap al desert de
Wadi-Rum. I així ho fem. En dues hores, els autobusos ens situen a l’entrada de
tot un gran espai de 800 quilòmetres quadrats. Des d’aquesta àrea considerada
mística i molt tranquil·la, iniciem un complet recorregut amb 11 vehicles 4x4
en els quals ens distribuïm els 64 pelegrins (Baltasar Bueno, de València,
s’havia quedat a Petra). Després de la primera parada amb pujada a un petit
turó, dins d’aquest desert que també és de profetes de la Sagrada Escriptura,
Luis Quintana proclama un petit fragment del llibre d’Osees. El motiu és
perfecte: Déu es manifesta sempre des de la natura i, quan vol parlar amb
nosaltres, ho fa des de l’espai físic, per exemple des del Sinaí o des del Mont
Nebo. Però quan ja veu que no pot amb nosaltres i vol seduir-nos per tocar el
nostre cor, ens porta precisament al desert. És per això diu el profeta: “Jo la
seduiré i la portaré al desert. Li parlaré al seu cor. I allà jo li donaré les
vinyes a la Vall d’Acor. La convertiré en una porta d’esperança, i ella
respondrà com en els dies de la seva joventut, com el dia en què pujava del
país d’Egipte” (Os 2).
Fem
una segona parada en un espai amb molts camells, des d’on observem nous
horitzons de valls i muntanyes desèrtiques. El sol va caient, però tenim encara
molta llum. En una tercera estació, ens endinsem en l’ambient d’una botiga on
ens conviden a un te i ens ofereixen venda de mocadors, altres teles
estampades, caixetes, pintura de maquillatge i diversos records. Un dels qui
ens reben pinta els ulls, de manera promocional, a algunes i alguns membres del
grup. Completat aquest nou contacte amb la vida de Wadi-Rum, continuem fins a
arribar a un espai en què dos homes, en una mena de paradeta, ens donen un
petit piscolabis amb carn de camell, altres tapetes i una copa de
xampany
francès. Allà ens fem una nova fotografia de tota l’expedició, després de
brindar per tothom i de compartir uns minuts de distensió i alegria.
La
intensa tarda es completa amb l’última estació de la ruta. És una Jaima, una
mena d’establiment en forma de gran campament, com una carpa, on hi ha un
restaurant, una pista de ball, un bar i altres equipaments, tot sobre la
superfície desèrtica, amb magnífiques decoracions. Els habitants d’aquest
desert són beduïns, molt amables i elegants, i ens atenen molt bé. Primer
celebrem l’Eucaristia a l’interior de la sala entre parets i sostre de lona, i
després sopem. La Missa, presidida per José Luis (capellà de Salamanca), és
novament molt viscuda. La compartim com al voltant d’una gran taula llarga i
tots asseguts en bancs al voltant. Cantem acompanyats de guitarra i experimentem
una litúrgia molt relacionada amb el desert i la muntanya que van conèixer
Moisès i Aaron i, d’altra banda, amb el martiri de Sant Joan Baptista, recollit
en un fragment de l’evangelista Marc. Aquests personatges, amb els fets
descrits pels textos bíblics, estan molt directament relacionats amb els
paratges on passem el dia: el matí a Petra (Aaron) i la tarda en aquest desert
(Joan Baptista).
Ho
reflectim en els respectius textos bíblics, que reprodueixo: “Tota la comunitat
dels israelites va partir de Cadeix i arribà al mont Or. Allà, tocant a la
frontera del país d’Edom, el Senyor va dir a Moisès i a Aaron: —Aaron morirà i
es reunirà amb els seus, ja que no ha d’entrar al país que dono als israelites,
perquè a les aigües de Meribà vau ser rebels a les meves ordres. Tu, Moisès,
pren Aaron i el seu fill Eleazar i puja amb ells al mont Or; allà treu les
vestidures sacerdotals a Aaron i posa-les al seu fill Eleazar, perquè Aaron
morirà en aquella muntanya. Moisès va complir el que el Senyor li havia
ordenat: tota la comunitat els va veure pujar al mont Or. Allà va treure les
vestidures sacerdotals a Aaron i les posà al seu fill Eleazar. Aaron va morir
al cim de la muntanya. Després Moisès i Eleazar van baixar d’allà dalt. Tota la
comunitat va veure que Aaron havia mort, i tot Israel el va plorar durant
trenta dies” (Nm 20,22-29). Després, “Herodes era el qui havia fet agafar Joan,
l’havia encadenat i l’havia tancat a la presó, * a causa d’Herodies, la dona
del seu germà Filip, amb la qual ell s’havia casat. Joan deia a Herodes: —No t’és permès de conviure amb la dona del
teu germà. Herodies odiava Joan i el volia fer matar, però no podia, perquè
Herodes, sabent que Joan era un home just i sant, el respectava i el protegia;
quan el sentia, quedava molt perplex, però l’escoltava de bon grat. L’ocasió es
va presentar quan Herodes, amb motiu del seu aniversari, va oferir un banquet
als seus alts funcionaris, als tribuns de l’exèrcit i als prohoms de Galilea. Durant el convit
entrà la filla d’Herodies a dansar, i va
agradar tant a Herodes i als convidats que el rei digué a la noia: —Demana’m el que vulguis i t’ho donaré. I li
féu aquest jurament: —Et donaré el que em demanis, ni que sigui la meitat del
meu regne. La noia va sortir i preguntà a la seva mare: —Què haig de
demanar? Ella li respongué: —El cap de
Joan Baptista. La noia tornà a entrar, se’n va anar decidida cap al rei i li
demanà: —Vull que ara mateix em donis en una safata el cap de Joan Baptista. El
rei es va posar molt trist, però a causa del jurament que havia fet davant els
convidats no volgué contrariar-la. Immediatament, doncs, envià un guarda amb
l’ordre de portar el cap de Joan. El guarda va anar a la presó i el va
decapitar. Després dugué el cap en una safata, el donà a la noia, i la noia el
donà a la seva mare. Quan els deixebles de Joan ho van saber, anaren a endur-se
el seu cos i li donaren sepultura” (Mc 6,17-29).
En
l’homilia, José Luis expressa el seu desig que, “com els Mags d’Orient,
estiguem atents a la presència de Déu, malgrat les dificultats que van tenir
aquells savis i patim igualment nosaltres”. En la mateixa línia, recorda que
“desert vol dir purificació i contemplació” i que “tenim la possibilitat, com a
grup, d’estar atents els uns dels altres i viure l’amor fratern”. Finalment, anima
tothom a “no considerar-se més que els altres” i ser “com Joan Baptista, que
ens ho ensenya, ja que cal alimentar cada dia més la humilitat”. En un altre
moment, agraeix a Halcón Viajes i a algunes persones properes a ell que hagin
fet possible la seva presència personal i com a prevere en aquest pelegrinatge
a Terra Santa.
Acabada
la celebració eucarística, sortim un moment, per veure com obren de sota terra
un xai acabat de cuinar, i tornem a entrar al mateix espai, on ja teníem
preparades unes taules i menjar per servir-nos-el nosaltres mateixos. Amanides
diverses, llegums, pasta, herbes picants i altres entrants es combinen amb un
exquisit tall del xai. Tot està boníssim. I en acabar, una estona de ball
completa la vetllada, la festa i tot un intens dia a la Terra Santa anterior i
precursora de Jesús. Unes danses de cultura àrab donen pas a algunes cançons
comercials i populars en les festes més properes a nosaltres els últims anys.
Una mica abans de les 20.00 hores, iniciem el viatge de tornada a Petra.
Arribem a l’hotel Petra Moon poc després de les 21.30. El descans nocturn
donarà pas, l’endemà, a una nova jornada apassionant.
DIUMENGE
12 GENER 2020
Després
de la intensitat del dia anterior, amb exercici, diversió i contemplació, toca
deixar Jordània. Ens llevem a les 5.30 hores per esmorzar a les 6.00. Sortim de
l’hotel Petra Moon a les 6.30 cap a la frontera amb Palestina. Abans de deixar
l’històric poble, entrem un moment en un local on es conserva i es mostra la
Roca de Meribà. En aquest punt i de pas dins l’èxode, Moisès no va confiar en
el Senyor, que havia dit que colpegessin la roca i que en sortiria aigua. La
primera vegada, Moisès no hi va confiar, però la segona, sí. Aleshores va
sortir-ne l’aigua. És el regne d’Esaú o Edom, el que troba Moisès quan arriba
d’Egipte.
Mentre
continuem camí, el guia Nabil ens comenta que Moisès es va haver de desviar
quan anava de camí al Mont Nebo. Abans d’arribar a Màdeba, hi havia un altre monarca,
Sijó, rei dels amorreus. Moisès, aleshores, hi va enviar un missatge en què
demanava al monarca que el deixés passar per les seves terres, però no li ho
permet. El Senyor, després, li demana que conquereixi aquestes terres i mata el
rei. Moisès ho fa, i el Senyor li diu que vagi al Mont Nebo, on veuria la Terra
Promesa, però hi afegeix que no hi entraria. Tot això passa cap al 1200 abans
de Crist. Edom és el regne del Sud; Moab, que inclou el Mont Nebo i Amon, un altre
on hi ha la capital de Jordània. L’any 2000 abans de Crist, en la història
bíblica més antiga, té lloc a l’actual Iraq, a Ur dels Caldeus, tot aquest gran
procés. Abraham venia amb Lot, el seu nebot, i anava cap a Canaan. Quan arriben
a la riba oriental del Mar Mort, es divideixen. Lot es queda a Sodoma i Gomorra
i Abraham, a Canaan, l’actual Hebron. En aquell context, Sodoma i Gomorra es
troben a la part sud del Mar Mort, mentre que la part jordana, Hebron, queda a
l’altra banda.
Tot
passa per les terres que hem visitat aquest diumenge 12 de gener. Abraham, el
primer patriarca, estava casat amb Sara. Va tenir un fill amb una altra dona,
que li va dir Ismael. Després en va tenir un altre: Isaac. Dos germans, Esaú i
Jacob, lluitaven al ventre de la mare per la primogenitura. La mare, però,
preferia Jacob. D’altra banda, Jacob es casa amb una cosina seva, el pare
l’enganya i, després, contrau matrimoni amb la germana, Lia. Aleshores Jacob
passa per Herasa , on se li apareix l’Àngel de Déu. Al final, després d’un
estira-i-arronsa, l’àngel li dona la benedicció i li diu que, a partir d’aquell
moment, es diria Israel. Amon, Edmon i Moab, en qualsevol cas, són els tres
pobles, dels quals Petra és la capital. Amb aquest panorama, Herodes Antipas,
el gran, va empresonar Joan Baptista al Palau Macaronte, tot en un context en
què no era estimat pel poble. I quan Moisès arriba a la ruta de les caravanes,
a Petra, es troba el rei d’Edom.
Amb
aquests continguts interioritzats, com també els espirituals, seguim en camí
fins a una primera parada i, després, fins a la frontera de Jordània amb
Palestina, un pas controlat per Israel. Passats els controls de seguretat amb
lliurament de passaports i un cop fet el canvi d’autocars, arribem a la riba
del Jordà, al lloc exacte on Jesús va ser batejat per Joan Baptista. Quina
emoció! Tot i que portàvem retard i havien informat als organitzadors que la
capella del riu estaria ocupada, celebrem l’Eucaristia en aquest espai.
L’Esperit Sant, amb una imatge que precisament coronava l’altar, ho va fer tot.
Aquell grup no s’hi havia presentat. Entre alegria i cants de festa, es
proclama la Paraula de Déu. Primer es llegeix el text d’Isaïes que narra
aquestes paraules de Déu: “Aquí teniu el meu servent, de qui he pres possessió,
el meu estimat, en qui s’ha complagut la meva ànima. He posat en ell el meu
Esperit perquè porti el dret a les nacions” (Is 42,1). Dona pas a l’aclamació
del Salm, un desig de benedicció de Déu per al seu poble amb el do de la pau.
En la segona lectura, l’apòstol Pere explica que el Baptisme de Jesús és un
moment determinant en la seva vida, l’inici de la seva missió. I en el text de
l’evangeli, es fa realitat la promesa, perquè Jesús és batejat, i l’Esperit
parla: “Aquest és el meu Fill, el meu estimat, en qui m’he complagut” (Mt
3,17).
En
l’homilia, Juan Antonio destaca la importància de “renovar l’esperit del
pelegrinatge a Terra Santa també en la vida”. “Si la llavor del baptisme es
fica en un calaix, no dona fruit”, diu. Assegura igualment que “Déu ens ha
creat per a l’eternitat, perquè visquem feliços, puguem viure l’amor, repartim
l’amor i el donem als altres”. Finalment, el prevere apunta que “Jesús es
bateja aquí perquè va venir a buscar-nos, a cadascú de nosaltres, perquè ens
estima”. I conclou assegurant que “Déu torna a donar la vida avui per tothom”.
I al final de la celebració, el franciscà Luis Quintana recorda que aquest riu,
el Jordà, és l’escenari del gran esdeveniment en els seus fonaments: “Jordà vol
dir ‘el qui davalla’, com va passar aquí, on Joan Baptista va veure com el cel
es va obrir i l’àngel va parlar en nom de Déu”. I ja un cop acabada la Missa,
amb un bonic cant sobre l’aigua del Senyor, baixem tots a la riba del riu, allà
mateix, pocs metres més avall, i omplim botelles d’aigua. També ens fem una
foto de tot el grup. Finalment, tinc l’ocasió d’experimentar aquella aigua
gloriosa, divina, traient-me les sabates i els mitjons i servint aigua a molts
membres del grup que la volien guardar. “Amb aquesta botella, tinc per a
baptismes tot l’any”, diu Jesús Robles, per exemple.
Amb
aquest goig ben pasqual i agraït, ens desplacem amb els autocars fins al Mar
Mort. Dinem en un restaurant situat dins un complex típic de platja (tot i que
no és una platja convencional com les que coneixem) i gaudim de poc menys d’una
hora per a un deliciós bany. Al Mar Mort, situat a 400 metres per sota del
nivell el mar, l’aigua està molt suau. Uns quants pelegrins experimentem la
sensació d’un espai on el cos sura sense enfonsar-se. L’experiència és d’allò
més divertida. Fins i tot improvisem una versió del conegut cant “Juntos como
hermanos, miembros de una Iglesia, vamos caminando al encuentro del Señor”.
El
següent trajecte és fins a Jericó, on fem una petita parada i passeig. A la
ciutat més antiga del món, amb 8.000 anys d’existència, recordem el cec
Bartimeu, el cobrador d’impostos Zaqueu, que acull Jesús a casa seva, i el
passatge de Josué i les muralles de la vila. Jericó, ciutat de les palmeres, té
entre els seus punts de referència la Font d’Eliseu, que és el principal
manantial. Diuen que emana 4.500 litres per minut. A sobre, s’aprecia que la
ciutat és enorme, amb una superfície verda al costat del mar mort. Es diu Font
d’Eliseu perquè ens diu l’Escriptura que, quan Eliseu va arribar-hi, amb el
mantell d’Elies, el primer que va fer va ser colpejar les aigües de Jordà, que
es van obrir i hi va passar. Però com que no hi va poder veure perquè les
aigües estaven amargues, va demanar una olla de sal. La va abocar i les aigües
van passar a ser dolces. D’altra banda, es veu la muntanya de les temptacions,
on Jesús es preparava per a la seva missió i on va ser temptat pel dimoni en
forma de serp però no hi va caure. Un cop feta aquesta breu visita a Jericó,
completem el desplaçament del dia fins a Natzaret, on ens instal·lem a l’Hotel
Ramada i sopem. Després, de seguida toca descansar perquè ens esperen l’endemà
la Basílica de l’Anunciació, el Llac de Tiberíades i moltes altres petjades del
Mestre, el Senyor Jesús.
DILLUNS
13 GENER 2020
L’emoció
ha marcat aquesta jornada. Hem seguit les petjades de Jesús a la zona verda de
Galilea, amb una plana preciosa entre muntanyes i diversos punts, principalment
la Muntanya de les Benaurances i, sobretot, el Llac de Tiberíades. Hem sentit
el Senyor a cada passa, a cada roca, en cada ona de l’aigua i en cada llunyania
de la costa. També hem visitat Cafarnaüm, la ciutat on Jesús va viure més temps
durant els anys de la seva vida pública, dels 30 als 33. Abans de baixar a
l’aigua i després de celebrar l’Eucaristia al costat d’aquest punt de
Genesaret, hem passat uns minuts a la Roca de l’Encontre, on Jesús ressuscitat
va rebre assegut un grup d’apòstols que acabaven de passar la nit intentant
pescar sense èxit. Els anima a tornar a calar les xarxes i pesquen moltíssims
peixos. És també l’escena del gran diàleg del Senyor amb Pere, quan li va
preguntar tres vegades si l’estimava i li deia que pasturés les seves ovelles.
I després, vam fer finalment un passeig amb barca pel Llac de Tiberíades,
testimoni de grans fets prodigiosos protagonitzats pel mateix Jesús.
Finalment
a la tarda, novament a Natzaret i després de dinar a la Casa Nova dels
franciscans, vam fer un recorregut per la ciutat per visitar la Font de Maria,
a l’església de Sant Gabriel, i finalment la Basílica de l’Anunciació, amb la
casa de Maria i la de la Sagrada Família, tot coronat amb una gran església
construïda al segle XVIII. La jornada s’ha acabat amb una visita a una
comunitat de clarisses situada a prop de la zona. Hem viscut el contacte amb
una realitat de vida contemplativa, nodrida actualment amb un grup de mexicanes
i altres religioses de França i el Líban. Ens han ofert el seu testimoni,
especialment enllaçat per dues clarisses, Doris i Milagros, que han format part
del nostre pelegrinatge des d’Espanya.
Anem
cronològicament. Després d’esmorzar a les 7, sortim a les 7.45 cap a Galilea,
la zona on Jesús va viure la seva vida pública després del Baptisme al riu
Jordà. Entrem en aquesta àrea per la Plana de Turan, verda i molt fèrtil. En
aquesta regió, el Senyor va desenvolupar tota una predicació amb paràboles
relacionades amb l’agricultura. Arribats allà, iniciem el recorregut a la
Muntanya de les Benaurances, mentre començàvem ja a veure el Llac de
Tiberíades. Repassem les 8 benaurances: pobres, humils, compassius, nets de
cor, els qui ploren, els perseguits, els qui treballen per la pau i els misericordiosos.
Els franciscans, tenint en compte la tradició de situar el Sermó de la Muntanya
allà, al Tabor, van fer construir una església, que va construir Antonio
Barlucci l’any 1937. La següent visita és a Tabgha, on Jesús va multiplicar els
pans i els peixos davant de 5.000 persones, tot en una zona molt superpoblada.
Per exemple, només a Cafarnaüm, vivien 1.500 persones. Aquest miracle va tenir
grans conseqüències, fins al punt que, després del gran impacte, Jesús va
respondre a la insistència dels seus deixebles dient que ell és “el pa de
vida”. Després baixem ja al costat del també anomenat Mar de Galilea, de 12
quilòmetres d’ample, 21 de llarg i 40 metres de profunditat (uns 200 metres
sota el nivell del mar).
Al
costat de la Roca de l’Encontre, a la zona de l’anomenat ‘Primat de Pere’,
celebrem l’Eucaristia allà mateix en una petita capella coberta. A la Litúrgia
de la Paraula, sobresurt el fragment evangèlic de Joan en què es narra la
trobada de Jesús ressuscitat amb un grup de deixebles, entre ells Pere, i els
anima a tornar a calar les xarxes després que li havien explicat que no havien
pescat res en tota la nit anterior. Li fan cas, i pesquen moltíssims peixos.
Això dona pas al conegut diàleg del Senyor amb Pere, que conclou amb l’apòstol
dient: “Senyor, tu ho saps tot; tu saps que t’estimo”. Especialment impactant
és, per a mi, la visió comunicadora de Joan, que parla al final en primera
persona, assegurant que dona testimoni del Jesús viu, en aquell moment i per a
sempre. I a l’exterior, sortint del mateix temple, hi ha una escala que
l’Església bizantina del segle IV ja va atribuir al mateix Jesús. A l’homilia,
el sacerdot que presideix destaca que “els apòstols, després de la resurrecció,
tenen un impàs, un temps per anar paint el que estava passant”. A més de
comentar “la sensació de fracàs que podien tenir en aquell moment els 7
apòstols presents”, destaca que “la fe no pot anar en solitari sense
l’afirmació de l’amor”. En aquesta línia, conclou que “és en el fonament de la
fe com construïm l’Església, convertint-nos tots en pedres vives”.
Luis
Quintana, molt actiu en les explicacions durant tot el dia, explica de camí a
Cafarnaüm que “Bet vol dir casa, Jer significa poble i Cafar, ciutat”. Assegura
que és una ciutat que va estar oblidada durant gairebé 1.000 anys, tot i que
havia estat molt important durant l’època de Jesús. Se sap que hi havia port.
Cafarnaüm va anar pujant en importància durant el temps del Senyor i després va
continuar en aquesta línia, amb seu de bisbat durant l’època bizantina i amb
una església construïda en forma octogonal sobre la casa de Pere. Les invasions
perses i musulmanes, però, ho destrueixen tot. El 1894, un franciscà va
descobrir les runes i sabia que Cafarnaüm havia de ser per aquesta zona. Va
comprar l’espai i, de seguida, es va descobrir la ciutat. La seva importància
es troba en el fet que Jesús va fer allà 7 miracles, reflectits en les 7
cúpules d’una església ortodoxa construïda igualment molt a prop. Va guarir dos
leprosos, va sanar el servent del centurió, va guarir la sogra de Pere, va
sanar l’hemorroïsa, va ressuscitar la filla de Jaire, va guarir el paralític i
va alliberar un endimoniat de l’esperit del mal.
Encara
a Cafarnaüm, passem pel punt on Pere va dir a Jesús que l’havia mirat als ulls.
Hi veiem la casa de l’apòstol i observem una sinagoga molt gran situada al
costat i construïda per Iuliano, que va afavorir clarament els jueus fins al
punt de fer construir aquest gran centre de culte. Després visitem un punt on
se situa el discurs de Jesús sobre el pa de vida. “Jo sóc el pa de vida” (Jn
6). Curiosament a la sinagoga veiem que un dels símbols jueus, a banda del
raïm, és la magrana, que representa la closca freda (la llei) per fora i el
poder de Déu per dintre. Té entre 600 i 700 grans, que fan que, quan creixen,
puguin rebentar fins i tot l’exterior de la fruita, cosa que vol dir que poden
desafiar les lleis humanes perquè Déu està per sobre.
I
finalment, entrem al llac dels meus amors, com assegurava el meu pare, Ezequiel
Miranda, en el seu llibre ‘Crònica-diari d’un viatge a la Terra de Jesús’.
En aquest treball, a partir del pelegrinatge realitzat amb la meva mare Carmen
l’any 1987, expressava la seva emoció: “Sentia el Senyor en cada ona, a cada
llunyania de la costa”. L’estona pel llac és especialment emotiva per a tothom,
amb moments de silenci, cançons, pregària i molta alegria. Entre núvols que
tapaven parcialment els horitzons amb terra al fons, surt en algun moment el
sol com en una resplendor impactant. Jesús era present tan cert com l’aire, tan
misteriós com el silenci, tan natural com el so de l’aigua i els moviments
naturals del sol entre la grisor dels núvols. Després d’una estona en què els
mariners havien fet pujar la bandera espanyola al costat de la israeliana,
present ja anteriorment a l’embarcació, arribem novament al port. Ja és el
moment de tornar als autobusos per fer camí novament cap a Natzaret. Després
d’un recorregut amb molt de trànsit, especialment a Canà i a l’entrada de la
ciutat de Jesús, Maria i Josep, arribem a la Casa Nova, dels Franciscans, on
ens rep el seu director, el franciscà Carlos Molina, i dinem.
La
tarda és novament d’allò més intensa. Amb Fra Luis Quintana, fem un passeig
fins a l’anomenada Font de Maria, integrada a l’església de Sant Gabriel,
custodiada pels ortodoxos. La tradició diu que, a més de l’aigua que hi emana,
Maria va rebre allà un primer anunci de l’àngel. Com
a anècdota, Alejandra va tenir un petit contratemps amb una espelma. En girar-se
un moment mentre mirava el temple, es va cremar una part de la caputxa del seu
abric. En dècimes de segon, vaig poder apagar el foc amb una alenada mentre
alguns es treien la seva jaqueta amb el mateix objectiu. Tot va quedar en un
ensurt. Fins i tot els ortodoxos hi veuen ja l’anunci de Gabriel.
Després baixem i anem ja a la Basílica de l’Anunciació, una construcció del
1735 encarregada a un arquitecte, després que els franciscans, expulsats el
segle XIII pels musulmans, van estar 400 anys sense poder entrar-hi i 111 més
sense poder encara establir-s’hi amb un temple, cosa que finalment es realitza.
Aquesta vegada no culmina el projecte Antonio Barlucci.
Hi
entrem per la part lateral esquerra de la gran església, on hi ha la casa de
Maria quan era soltera. Després ja passem a la basílica principal. Maria és
molt present a l’altar, construït sobre el lloc on la Mare de Jesús feia vida,
perquè Jesús continua manifestant-se, fent-se carn i mostrant-se viu ara,
concretament en l’Eucaristia. A la gran nau, descobrim el tresor de sota, amb
sils, una escala que baixava i moltes altres referències a Maria, Josep i
Jesús. La basílica, d’una gran riquesa i bellesa arquitectònica, actualitza
molt bé l’estructura dels espais d’una llar que és històrica però que va molt
més enllà. Hi resem el tercer Àngelus d’un dia molt especial per a la
proximitat dels creients amb Maria.
I
completem la jornada amb una visita molt especial. Si el 9 de gener vam anar a
veure unes religioses del Verb Encarnat que acollien nens i nenes descartats,
ara ho fem amb una comunitat de clarisses. Amb l’enllaç de dues germanes d’aquesta
congregació de clausura que viatgen amb el grup, concretament Doris i Milagros,
ens rep l’abadessa, María Felipa, com també Mónica, que ens havia obert la
porta, i la resta de membres de la comunitat, la majoria procedents de Mèxic en
una missió especial. Comenten, entre altres temes, la necessitat que l’Església
tingui veus que preguen intensament per tots nosaltres. Fins i tot fem al
final, per escrit, una petició d’intencions que molts lliurem en un paper a les
monges.
I
ja després de tota l’activitat, tornem amb els autobusos a l’Hotel Ramada, de
Natzaret, per passar-hi l’última nit. Els periodistes presents, concretament
dos de diaris digitals (Religión Digital i OK Diario) i jo mateix amb l’equip
de Globalia, som convocats a una trobada d’uns 45 minuts durant els quals
Noelia Ávila i el mateix Luis Quintana expliquen la col·laboració entre Halcón
Peregrinaciones i la Comissaria de Terra Santa, concretament des de fa més de
10 anys. La directora de l’empresa destaca, a més, que l’experiència “transforma
cors i converteix moltes persones”. Luis Quintana recorda que els franciscans
custodien els Sants Llocs perquè el Papa ho va encarregar així l’any 1342.
Abans de retirar-nos a dormir, sopem. Ja a la sobretaula, reparteixo exemplars
del setmanari Catalunya Cristiana i faig el sorteig d’un exemplar del
meu llibre Pregàries de tu a tu. El guanyador és Fra Ricardo, un dels
franciscans que ens acompanyaven, juntament amb Luis i Salva. La iniciativa
agrada molt. Encara tinc un quart d’hora per enregistrar una completa
entrevista a Luis Quintana, que parla dels pelegrinatges als Sants Llocs, amb
el sentit que tenen i la capacitat transformadora. Aquesta entrevista s’emet
per Ràdio Estel (www.radioestel.cat) el diumenge 19 de gener
a les 20.45 h.
DIMARTS
14 GENER 2020
L’últim
dia del pelegrinatge ha tingut emocions i sensibilitats variades. Tocava deixar
l’Hotel Ramada de Natzaret, carregar l’equipatge i desenvolupar les últimes
activitats abans de desplaçar-nos a l’aeroport de Tel Aviv. La primera estació
de la jornada és novament la Basílica de l’Anunciació, on celebrem l’Eucaristia.
A la part superior del temple, els sacerdots concelebrants i la resta de
pelegrins ens unim en comunitat ocupant només els primers bancs, però amb gran
familiaritat i intensitat espiritual. Ens trobem al lloc on Maria va dir “sí” a
l’anunci de l’àngel. És la casa de Maria i Josep, els pares de Jesús, i també
és l’altar que perviu com a presència del Fill de Déu entre nosaltres, fet
carn. Presideix Fernando Alcázar, capellà d’Alcuéscar (Càceres).
La
Litúrgia de la Paraula inclou un fragment evangèlic sobre l’Anunciació,
precedit de la profecia d’Isaïes, i entremig les paraules del Salm 39: “Aquí em
teniu, Déu meu; vull fer la vostra voluntat”. En l’homilia, Fernando Alcázar
destaca que “aquí va començar la nostra fe, amb l’anunci de l’Àngel i la resposta
afirmativa de Maria”. En aquesta línia, recorda que “Déu va donar a Maria la
llibertat perquè, si hagués dit ‘no’, ell hauria trobat alguna altra forma,
algun pla B, per revelar-se al món com un de nosaltres”. També assegura que
“l’Església es posa sempre als peus d’una dona, que és Maria”. Finalment
comenta que “Maria, després de l’Encarnació, el primer que fa és posar-se en
camí per visitar la seva cosina Elisabet”, i que “allò que hem viscut a Terra
Santa no es pot quedar aquí, sinó que ho hem de portar amb nosaltres”. Confesso
que aquesta Missa té per a mi un toc especial, perquè puc tocar l’orgue.
Acompanyar els cants amb un magnífic orgue a la Basílica on Maria va rebre
l’anunci de l’Àngel i va dir ‘sí’ és un luxe, per a mi, que no es pot expressar
amb paraules. Al final de la Missa, cantem aquella bonica peça adreçada a
Maria, la que és capaç d’omplir “aquelles coses de la vida que no són més que
mentides”, la mateixa que “escoltava en silenci la Paraula de Jesús i la feia
pa de vida amb l’amor seu tan profund”.
Acabada
la celebració, tornem a l’autocar i ens desplacem a Canà, l’últim punt del
pelegrinatge. Tots participem en una celebració de la Paraula durant la qual
els matrimonis presents renoven les seves promeses de vida en comú. El text de
l’evangelista Joan (2,1-11) ens il·lumina per focalitzar tot l’esperit del
sagrament matrimonial en aquella festa que se’ns narra, un banquet on el Senyor
fa el seu primer miracle i que és, com recorda Fra Salva en l’homilia, “la
tercera manifestació de Jesús, després del Naixement i de l’Epifania amb
l’adoració dels Mags”. Després que les parelles presents hagin renovat el seu
compromís sagramental, acabem la celebració amb l’alegria que ens ha acompanyat
aquests 8 dies. Fra Luis Quintana ens ensenya el lloc on hi ha una cisterna de
pedra utilitzada per abocar-hi aigua amb gerres. Aquesta presència
bimil·lenària, com que és d’un objecte que no es pot moure de terra, fa
indiscutible que aquell va ser el lloc del miracle de les noces de Canà, un
poble petit. A més, el punt on hi ha aixecada ara una església està situat ben
al centre del poble. Encara hi ha una mica de temps per comprar algun vi o
algun últim record, i ja pugem a l’autocar.
Queda
només el desplaçament a l’Aeroport de Tel Aviv. A l’autobús 2, on hem anat 27
persones durant tot el pelegrinatge, es viu un moment emotiu de comiat o, més
aviat, de “fins després”. A partir d’un suggeriment del guia franciscà Luis
Quintana, molts dels presents (també qui escriu aquesta vivència) s’acosten al
micròfon per oferir el seu petit testimoni. La sensació més compartida és que
aquest pelegrinatge, més enllà de la predisposició personal no sempre propera o
oberta a descobrir el Déu amb nosaltres, “ha omplert el cor”. Al final, vaig
tenir encara la inspiració de preparar cinc estrofes, com les de la cançó
nadalenca “Ande, ande, ande”, al·lusives al grup, a Halcón Peregrinaciones (amb
la Noelia Ávila al capdavant), a la Comissaria de Terra Santa a Espanya
(representada per Fra Luis) i a tots els membres del grup, joves i no tan
joves, sacerdots i laics, solters i casats, amb més fe o amb més fredor… Tots
han omplert una experiència única. De cadascun dels pelegrins, he après
moltíssim. Aquesta és la lletra de la cançó personalitzada:
Ande ande ande, la marimorena. Ande, ande, ande, que es la Noche Buena.
Dale a la zambomba, dale al cascabel, que mañana es fiesta y
al otro también.
Halcón Peregrinaciones
nos ha puesto en Tierra Santa.
¡Démosles las bendiciones!
Su servicio nos encanta.
Con Noelia, hemos visto
el cariño de una agencia.
Vimos la Tierra de Cristo
y sentimos su presencia.
Con Fray Luis, hemos vivido
la experiencia más completa.
Integró razón y ciencia
como enciclopedia abierta.
Y todos los peregrinos
compartimos la vivencia
del amor en pan y vino
como hermanos en presencia.
El amor está presente
para siempre entre nosotros.
La alegría de la gente
y el abrazo unos a otros.
Ande ande ande, la marimorena...
Per
a mi, ha estat el viatge de la meva vida. En els Llocs Sants i en cadascun dels
pelegrins, he trobat la petjada del Senyor que consola, que aconsella, que es
revela amb fets prodigiosos, que somriu i, sobretot, que estima, ens dona la
pau i viu per a sempre. “Dóna’m, Senyor, un cor feliç; infon en ell la teva
pau i el teu perdó; fes que entengui el secret del teu amor; estimeu-vos com jo
us he estimat, diu el Senyor”. Amb aquesta invocació, que vaig tenir ocasió de
musicar ara fa uns anys, acabo aquest humil relat, escrit per una persona
limitada i imperfecta com jo. He compartit amb tots i totes el goig de
l’obertura de cor al Misteri de Déu.
Els
agraïments a Déu i entre tots són intensos. També inclouen les famílies i els
éssers estimats que, en molts casos, han facilitat des de la pròpia llar la
participació de cadascú en aquest lluminós itinerari. El pelegrinatge encara
dura durant el vol de Tel Aviv a Madrid. A l’Aeroport de Barajas, ens acomiadem
tots amb el desig de seguir en contacte, des de la fraternitat i la vivència
compartida. Tots tornen amb molta alegria a les seves ciutats i pobles (uns
quants a Madrid mateix), sempre des de la pròpia realitat personal. El qui us
ha transmès aquesta crònica arriba a Barcelona l’endemà al matí.
Moltes
gràcies, pelegrins! Glòria al Senyor!
No hay comentarios:
Publicar un comentario